Neobvyklá kolekce rytého skla.
Pavel Hlava je sklářský výtvarník mnoha poloh. Většina milovníků designu jej zná jako autora váz na jeden květ provedené technikou sommerso nebo hranolových váz z kobaltového skla se zatavenou stříbrnou fólií. Starší generace sběratelů má Pavla Hlavu spojeného s křehkými vázami se vpichy, pro které je charakteristická granátově červená barva přecházející do ohnivých a žlutých tónů.
A konečně pro sběratelé luxusního ateliérového skla je Pavel Hlava synonymem autora naprosto dokonale zabroušených objektů, které jsou slepené z mnoha kusů barevného skla. Málo se ví o jeho původním školení a jeho první sklářské tvorbě.
Pavel Hlava zaujal svým talentem již jako patnáctiletý při studiu sklářské školy v Železném Brodu. Přitahovala jej řezba skla a kamenů, kterou nadějného studenta učili Ladislav Přenosil a Božetěch Medek. V tomto oboru pokračoval i na Vysoké škole Uměleckoprůmyslové v ateliéru Karla Štipla. V realistickém duchu, tedy v intencích svých pedagogů vytvořil ve 40. a 50. letech řadu váz a pohárů z čirého skla.
Kolem roku 1960 nastal u Pavla Hlavy výrazný stylový posun a za poměrně krátkou dobu vyvzoroval zajímavou kolekci tenkostěnných pohárů a váz zdobených jemnou abstraktní řezbou. Inspiraci hledal autor v přírodě - blízké mu byly především vegetabilní a florální témata. Nejznámější je Pohárek – Jablíčko z roku 1961, které bylo i vícekráte publikováno. Celá tato série byla navržena pro ÚBOK (Ústav bytové a oděvní kultury), kde byla i následně nabízena. Poháry a vázy byly zhotoveny v závodě Umělecké sklo (Exbor) v Novém Boru. Ve fotografickém archivu této sklárny byly jednotlivé kusy dohledány a přesně určeny. Je obtížné říci, zda jednotlivé poháry byly zhotoveny pouze v jednom kuse či ve větších sériích, lze předpokládat, že se jednalo o omezené série do deseti kusů. Ale pro specifičnost a kvalitu provedení – střídání různých způsobů rytí a různých stupňů zrnění a následného prolešťování, lze konstatovat, že byly nejenom navrženy, ale i provedeny Pavlem Hlavou.
Tato nabízená kolekce pěti pohárů a vázy vyniká specifickou výtvarnou poetikou. Poháry mají v sobě lyrickou křehkost až něhu, přitom rytina vyniká jasnou kresbou a suverénním provedením. V kombinaci s tenkostěnnou sklenicí jednoduchého a elegantního tvaru vytváří ze sebe plnohodnotné výtvarné dílo.