Powolny – Lötz – Lobmeyr

napsal Miroslav Zíka

Jedinečná kolekce čtyř objektů v naší nabídce!

Co jméno, to pojem užitého umění 20. století. Michael Powolny – společně s Josefem Hoffmannem nejvýznamnější rakouský designér 1. poloviny 20. století. Sklárna Johan Lötz Witwe – nejslavnější středoevropská sklárna v období secese. A J. a L. Lobmeyr - synonymum pro špičkově provedené „vídeňské“ sklo.
Jednou se tyto tři středoevropské legendy užitého umění protnuly, a to na konci první světové války. Prvotní impuls vzešel zjevně od Stefana Ratha, majitele a ředitele firmy J. a L. Lobmeyr ve Vídni, který si zadal ve sklárně Lötz Witwe zhotovení několika kolekcí skla. Oslovili právě návrháře užitého umění Michaela Powolneho. Tento designér byl již tehdy ve Vídni velmi slavný. Založil vídeňské keramické dílny, které se v roce 1907 staly součástí Wiener Werkstätte. Před první světovou válkou navrhnul množství keramických soch a objektů, které se staly synonymem vídeňské secese. Jeho první zakázka ve skle je datována do roku 1914. Zadavatelem zakázky byla logicky právě vídeňská firma J. a L. Lobmeyr. Jak bylo pro společnosti Lobmeyr typické, jednalo se o exkluzivní čiré sklo, dekorované jemnou řezbou. Známé jsou především pohárky s řezbami měsíčních znamení. Ve stejném roce začal Powolny spolupracovat i se sklárnou Lötz Witwe. Pro tu navrhnul sérii váz z mléčného skla se svislými černými linkami. Tyto návrhy se staly velmi populární a sklárna je vzorovala v nesčetných barevných a tvarových variantách.

Ihned po skončení války v roce 1918 začala vzájemná spolupráce mezi Michaelem Powolnym, sklárnou Lötz Witwe a prodejcem J. a L. Lobmeyr, která dala vzniknout námi nabízené sérii neobvyklých váz. Powolny se překvapivě inspiroval v severoitalském benátském sklářství.

Nadčasové jsou především foukané vázy z modrého kobaltového skla s natavenými dekorativními uchy. Jak bývalo zvykem, tyto vázy byly zhotovovány ve velikostních a proporčních variantách. Námi nabízená váza je v největší známé velikosti.

Powolneho fascinovala jemnost benátského nitkového skla. Tuto techniku aplikoval na elegantní vázu velmi tradičního tvaru. Barevná kombinace zatavených spirál a svislých linek byla samozřejmě černobílá.

Velmi rafinovaný dekor použil na váze ve tvaru poháru, kterou svisle opticky žebroval a poté na ní vertikálně natavil bílou nit. Vznikl tak jemný dekor vlnek, které se při změně úhlu pohledu opticky pohybují.

Poslední, čtvrtý objekt, vycházel opět ze staroitalské tradice. Dóza byla navržena ze zeleného lesního skla a byla opatřena kruhovými nálepy s reliéfy andílků. Stejných andílků, které již použil na návrzích keramiky.

Je zajímavé, že tyto kolekce čtyř typů skleněných objektů byly prodávány pouze prostřednictvím obchodní firmy J. a L. Lobmeyr. Nikdy nebyly v nabídce sklárny Lötz Witwe. Ve většině monografií zabývající se produkcí sklárny Lötz Witwe jsou tyto kolekce publikovány, často ve tvarech, které nabízíme. A my jsme velice rádi, že se nám do nabídky ArtKabinetu podařilo získat tuto kompletní sérii.